BARIŞ ÇALIŞMALARI ATÖLYESİ
Atölye Tarihi: 15-17 Kasım 2024
"Barış Çalışmaları Atölyesi", Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler başta olmak üzere benzer alanlarda yurt içinde ve dışında öğrenim gören doktora öğrencileri veya doktorasını tamamlamış barış ve çatışma süreçleri konularında çalışan erken kariyer seviyesindeki araştırmacıların barış ve çatışma çözümü alanında kuramsal ve pratik düzeylerde edindikleri araştırma ve eğitim kapasitelerini etkileşimli bir platformda geliştirmelerini ve benzer konularda çalışan eğiticiler ve meslektaşları ile bir araya getirilerek akademik bir ağ oluşturmalarını amaçlamaktadır. Bu sayede barış çalışmaları alanında Türkiye’de bir epistemik topluluk yaratılması uzun vadeli amaç olarak belirlenmiştir. Faaliyetin gerçekleştirilmesi planlanan tesisin sunduğu imkanlar çerçevesinde tüm katılımcılar ve eğitimciler derslerin yanı sıra 3 gün boyunca tam zamanlı olarak bir arada olacaklar böylece sınıf ortamındaki tartışmaların yemekler, ders araları ve akşamları devam etmesi mümkün olabilecektir. Bu sayede katılımcılar ve eğitimciler arasındaki etkileşim gelecekteeki ortak çalışmalar/projelerin şekillenmesine de imkan sağlayacaktır.
Atölye olarak dizayn edilen faaliyet çerçevesinde katılımcılara sonraki bölümlerde ele alınan temel alanlarda eğitim verilecek, ayrıca katılımcıların mevcut çalışmalarını sunarak alanında yetkin isimlerden geri bildirim alabilmelerine de imkan sağlanacaktır. Barış Çalışmaları Atölyesi etkinliğinin sonucunda erken kariyer araştırmacıların, barış ve çatışma süreçleri konularında aşağıda listelenen temel hususlarda araştırma ve eğitim kapasitelerinin güçlendirilmesi hedeflenmektedir:
- Barış Çalışmaları alanında çalışan ve yayın yapan uzman eğiticiler ile erken kariyer araştırmacıları buluşturarak aralarında akademik bir ağ oluşturulması, etkileşim ve bilgi paylaşımının artırılması,
- Faaliyete konu temel alanlarda Türkiye’de ve dünyadaki güncel yazının değerlendirilerek bu alanlardaki boşlukların ortaya çıkarılması ve bu alanlarda erken kariyer araştırmaları ile ortak çalışmalar ve projeler yapılabilmesinin sağlanması,
- Araştırmacıların yoğunlaştıkları alanlarda hazırladıkları çalışmalarına meslektaşları ve alandaki uzman akademisyenlerden geri bildirim alarak geliştirebilmeleri, bu sayede söz konusu çalışmaları etki faktörü yüksek dergilerde yayınlanabilir hale getirilebilmelerinin önünün açılması,
- Özellikle doktora öğrencisi katılımcıların tezleriyle ilgili alanında uzman farklı akademisyenlerden geri bildirim alabilmelerinin sağlanması,
- Erken kariyer seviyesindeki akademisyenlerin çalışma alanlarındaki güncel konularda argüman geliştirme, analiz yapma yeteneği kazanması ve uzman eğiticiler eşliğinde derinlikli tartışmalar yapabilmesi,
- Barış Çalışmaları alanında Türkiye’de bir epistemik topluluk oluşturulmasının temellerinin atılması.
Etkinliğin Kapsamı
Faaliyetin genel itibariyle tek sınıf olarak icra edilmesi planlanmaktadır. Faaliyetin üçüncü gününde katılımcı sunumları ve geri bildirimler verilmesi aşamalarında sınıf, erken kariyer araştırmacılarının çalışma alanlarının benzerliği çerçevesinde üç gruba ayrılacaktır. Bu sayede birbiri ile yakın konular çalışan akademisyenlerin beraber zaman geçirmeleri ve derinlemesine tartışmalar yapabilmeleri hedeflenmektedir. Sınıf içi gruplara ayrılarak çalışılması sayesinde her bir katılımcıya yeterli zaman verilebilecek, böylece katılımcının başvuru sırasında hazırladığı çalışmasını geliştirebilmesi için kapsamlı geri bildirim alabilmesi sağlanacaktır. Belirlenen temalar ve gruplar kapsamında üç günlük yüz yüze etkinlik çerçevesinde gerçekleştirilecek Barış Çalışmaları Atölyesi aşağıdaki kavramsal ve kuramsal konuları kapsayacaktır:
- Barış Çalışmalarının Doğuşu: Bir alt disiplin olarak barış çalışmalarının ortaya çıkmasının tarihsel değerlendirmesi
- Farklı Kuramsal Bakış Açılarından Barış Kavramı: Barış kavramının farklı kuramsal bakış açıları için ne ifade ettiği, tarihsel gelişimi ile kavramın dönüşümü
- Liberal Barışın Dönüşümü: Liberal barış anlayışının tarihsel dönüşümü ve modern uygulamaları
- Barış Çalışmalarının Temel Kavramları: Negatif-pozitif barış ayrımı, yapısal ve kültürel şiddet, barış inşası, çatışma çözümü vb. temel kavramların incelenmesi
- Çatışma, Çatışma Türleri ve Çatışmanın Değişen Doğası: Çatışma kavramı, tarihsel süreçte nasıl bir değişim geçirdiği ile iç çatışmalar ve uluslararası çatışmaların analizi
- Barış ve Müzakere Süreçlerinin Tasarımı: Barış süreçlerinin tasarlanması ve uygulanması, açıklık, şeffaflık ve katılımcılık ilkelerinin uygulanması; başarılı müzakere teknikleri ve uygulamalarının dünyadan örneklerle incelenmesi
- Geçiş Dönemi Adaleti: Geçiş dönemi adaleti kavramı ve uygulama örnekleri
- DDR Süreçleri: Silahsızlanma, terhis ve topluma kazandırma süreçlerinin planlanması ve uygulanması
- Barış İnşası ve İkinci Seviye Diplomasi: Barış inşası kavramı ile gayriresmi diplomasi olarak da bilinen ikinci seviye diplomasi yöntemleri
- Barış Süreçlerinde Aktörler: Barış süreçlerine katılan aktörler (kadın, genç, diaspora, üçüncü aktörler) ve kapsayıcı barış, barış süreçlerini bozabilecek aktörler ve stratejileri
- Arabuluculuk: Arabuluculuk teknikleri ve barış süreçlerindeki uygulamaları, üçüncü aktörlerin süreçlere katılımı
- Müzakere Süreçlerinde Başarı ve Başarısızlık Unsurları: Müzakere süreçlerinin yanı sıra barış ortamının tesisinde başarı ve başarısızlık unsurları
- Barış Operasyonları: Barış operasyonlarının değişen doğası ve uygulamada koruma opersayonlarının etkinliği, Türkiye’nin söz konusu operasyonlara katılımı
- Alternatif Yöntemler: Barış inşasında sanat, duvar yazıları ile diğer alternatif yöntemler
Düzenleme Kurulu Cihan Dizdaroğlu Doç. Dr. Başkent ÜniversitesiHaldun Yalçınkaya Prof. Dr. TOBB ETÜ Başar Baysal Doç. Dr. Ankara Bilim ÜniversitesiEsra Dilek Dr. Öğrt. Üyesi Kadir Has ÜniversitesiBezen Coşkun Doç. Dr. Atılım ÜniversitesiBurak Toygar Halistoprak Dr. Öğrt. Üyesi Antalya Bilim ÜniversitesiBilim Kurulu Alpaslan Özerdem Prof. Dr. George Mason ÜniversitesiÖzgehan Şenyuva Prof. Dr. Orta Doğu Teknik ÜniversitesiSinem Akgül Açıkmeşe Prof. Dr. Kadir Has ÜniversitesiBahar Başer Doç. Dr. Doç. Dr. Durham ÜniversitesiCihan Dizdaroğlu Doç. Dr. Başkent ÜniversitesiBaşar Baysal Doç. Dr. Ankara Bilim ÜniversitesiEsra Dilek Dr. Öğrt. Üyesi Kadir Has ÜniversitesiBezen Coşkun Doç. Dr. Atılım ÜniversitesiBurak Toygar Halistoprak Dr. Öğrt. Üyesi Antalya Bilim ÜniversitesiHaluk Karadağ Doç. Dr. Başkent ÜniversitesiYerel Düzenleme Kurulu Haldun Yalçınkaya Prof. Dr. UCGA Şaban Kardaş Prof. Dr. UCGA Hakan Akın Dr. Öğr. Üyesi UCGA Eğiticiler Cihan Dizdaroğlu Doç. Dr. Başkent ÜniversitesiBaşar Baysal Doç. Dr. Ankara Bilim ÜniversitesiEsra Dilek Dr. Öğrt. Üyesi Kadir Has ÜniversitesiBezen Coşkun Doç. Dr. Atılım ÜniversitesiBurak Toygar Halistoprak Dr. Öğrt. Üyesi Antalya Bilim Üniversitesi