SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER ALANINDA ARAŞTIRMA VE ÖĞRETİM FAALİYETLERİNDE ÜRETKEN YAPAY ZEKÂ KULLANIMI ATÖLYESİ  (SBUİ-ÜYZ ATÖLYESİ)

Etkinliğin Amacı

Bu etkinliğin temel amacı, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanında erken kariyer seviyesindeki akademisyenlere yapay zekanın araştırma ve öğretim faaliyetlerinde nasıl etkili ve etik bir şekilde kullanılabileceğini öğretmektir. Üretken Yapay Zekâ (ÜYZ) teknolojisi, üretimden eğitime ve tasarımdan uygulamaya modern hayatın her alanında, kullanılan vazgeçilmez bir araç haline gelmiştir. Bu dönüşüm akademik hayatı da yakından etkilemekte ve yapay zekânın akademik çalışmalarda kullanımı artmaktadır. Bu nedenle, bu teknolojiyi akademik çalışmalara etik ilkeleri ihlal etmeden verimli bir şekilde entegre etmek ve kullanmak büyük önem taşımaktadır. Bu atölye, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler akademisyenlerinin yapay zekâ araçlarını akademik araştırma ve çalışmalarına nasıl entegre edebileceklerini, akademik çalışmalarında verimliliklerini artırmak için nasıl kullanabileceklerini ve bu süreçte etik ilkeleri nasıl koruyacaklarını göstermek için tasarlanmıştır. Atölye özellikle Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler ve benzer alanlardaki akademisyenleri hedeflemekte olup bunun amacı özellikle bu alanda derinlemesine ve uygulamalı bir eğitim sürecinin icra edilebilmesidir.

 

Hedefler:

- ÜYZ sistemlerinin ana çalışma prensipleri: Yapay zekâ sistemlerinin temel prensiplerini açıklamak ve katılımcılara bu sistemlerin nasıl işlediğini anlatmak.

- ÜYZ araçları ve platformları tanıtımı: Farklı yapay zekâ araçlarını ve platformlarını (ChatGPT Plus, Scholar GPT, Scholar AI, Canva, Consensus, DALL-E, Data Analyst, Diagrams, Excel GPT, Presentation and Slides)  tanıtmak ve katılımcılara bu araçların özelliklerini ve kullanım alanlarını açıklamak.

- Yapay zekânın temelleri ve yapay zekâ teknolojisinin akademik araştırmalarda kullanımı: Yapay zekâ temel kavramlarını öğretmek ve akademik araştırma süreçlerine yapay zekânın nasıl entegre edilebileceğini anlatmak. 

- Etik ilkeler ve yapay zekânın araştırma ve öğretim süreçlerinde etik kullanımı: Yapay zekânın araştırma ve öğretim süreçlerinde etik ilkeler ihlal edilmeden nasıl kullanılabileceğini açıklamak ve katılımcıları bu konuda bilinçlendirmek.

- YÖK ÜYZ Rehberinin Tanıtılması: Yükseköğretim Kurulu’nun yapay zekâ kullanımıyla ilgili rehberini tanıtmak ve katılımcılara nasıl kullanacaklarını öğretmek.

- ÜYZ’nin etik ihlalleri ve bunların önlenmesi: Yapay zekâ kullanımında karşılaşılabilecek etik ihlalleri tanımlamak ve bunların nasıl önüne geçilebileceğini öğretmek. Etik dışı yapay zekâ kullanımının tespit edilmesi kullanılan yöntemleri açıklamak.

- Araştırma dizaynı ve hipotez/argüman geliştirme aşamalarında üretken ÜYZ kullanımı: Araştırma dizaynı ve hipotez geliştirme süreçlerinde yapay zekânın nasıl kullanılabileceğini öğretmek ve katılımcıların bu süreçte verimliliğini artırmak.

- Literatür taramasında ÜYZ kullanımı: Literatür taraması sürecinde yapay zekâ araçlarının nasıl etkin bir şekilde kullanılabileceğini göstermek ve katılımcılara bu konuda pratik bilgiler vermek.

- Ders hazırlığı ve ders materyali hazırlama süreçlerine ÜYZ’nin entegre edilmesi: Ders hazırlığı ve ders materyali oluşturma süreçlerinde yapay zekâ araçlarının nasıl kullanılabileceğini öğretmek ve katılımcılara bu konuda pratik deneyim kazandırmak.

- ÜYZ ile veri görselleştirme ve sunum teknikleri: Yapay zekâ araçları ile veri görselleştirme ve sunum tekniklerinin kullanımını öğretmek ve katılımcıların bu alanda yetkinlik kazanmasını sağlamak.

- Faaliyet raporlama ve özetlemede ÜYZ kullanımı: Faaliyet raporlarının ve özetlerin hazırlanmasında yapay zekâ araçlarının etkin bir şekilde nasıl kullanılabileceğini öğretmek ve katılımcıların bu süreçte verimliliğini artırmak.

- Proofreading ve edit süreçlerinde ÜYZ kullanımı: Metin düzenleme ve hataların düzeltilmesinde yapay zekâ araçlarının nasıl kullanılabileceğini öğretmek ve bu süreçte yapay zekâ kullanımının etkinliğini artırmak.

- Transkripsiyon hazırlama ve özet oluşturmada ÜYZ kullanımı: Ses kayıtlarının metne dönüştürülmesi ve özet metinlerin oluşturulmasında yapay zekâ araçlarının etkin olarak nasıl kullanılabileceğini öğretmek.

- ÜYZ’nin nitel ve nicel araştırmalara katkıları: Yapay zekâ teknolojisinin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler başta olmak üzere ilgili diğer sosyal ve beşerî bilimlerde nitel ve nicel araştırmalara nasıl katkı sağladığını açıklamak ve katılımcıların bu konuda farkındalığını artırmak.

- Veri analizinde ÜYZ kullanımı: Veri analizi süreçlerinde yapay zekâ araçlarının etkin bir şekilde nasıl kullanılabileceğini öğretmek ve katılımcıların veri analizi konusundaki becerilerini geliştirmek.

- Politika analizi ve tahminlerde ÜYZ kullanımı: Politika analizi ve tahmin süreçlerinde yapay zekâ araçlarının nasıl kullanılabileceğini öğretmek ve katılımcıların politika analizi konusundaki yetkinliklerini artırmak.

- Simülasyon ve siyasi senaryo analizi geliştirme süreçlerinde ÜYZ kullanımı: Simülasyon ve siyasi senaryo analizi geliştirme süreçlerinde yapay zekâ araçlarının nasıl kullanılabileceğini öğretmek ve katılımcıların bu alanda yetkinlik kazanmasını sağlamak.

- ÜYZ’nin sınırlılıkları ve dezenformasyona karşı kullanımı: Yapay zekâ teknolojilerinin sınırlılıklarını/sınırlarını konuşmak, katılımcıların bu sınırlılıklar, sınırlar, imkanlar ve kısıtlamalar hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak ve dezenformasyona karşı yapay zekânın nasıl etkin kullanılabileceğini öğretmek.  



Etkinliğin Kapsamı:

Bu etkinlik, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanında çalışan erken kariyer seviyesindeki akademisyenlere yöneliktir. Yapay zekâ teknolojisinin araştırma ve öğretim süreçlerinde nasıl etkili, etik ve sorumlu bir şekilde kullanılabileceğini öğretmeyi amaçlamaktadır. Katılımcılar, akademik çalışmalarında yapay zekâ araçlarını entegre etmenin yollarını keşfedecek ve etik ilkeler doğrultusunda bu teknolojiyi kullanma becerilerini geliştireceklerdir. Bu etkinlik, hem yapay zekâ konusunda temel bir anlayışa sahip olan hem de akademik araştırmalarda yapay zekânın etik kullanımı önemseyen katılımcılar için tasarlanmıştır.

Etkinlik, üç günlük yoğun bir program olarak planlanmıştır ve tek bir sınıfta gerçekleştirilecektir. Dersler interaktif bir yaklaşımla işlenecek ve katılımcılar, yapay zekâ araçlarını öğrenirken örnek uygulamaları da yaparak yapay zekâ teknolojisinin araştırma süreçlerine entegre edilmesini deneyimleyeceklerdir. Her ders ÜYZ platformları (ChatCPT Pro vb.) olan bilgisayarlar üzerinde gerçekleştirilecek pratik uygulamaları içerecektir. Sadece teorik bilgi aktarımı değil, aynı zamanda katılımcıların etkin bir şekilde öğrenmelerini sağlayacak uygulama ve soru-cevap oturumlarına da yer verilecektir. Bu yaklaşım, katılımcıların konuyu daha derinlemesine anlamalarına ve yapay zekâ teknolojisinin akademik çalışmalarda nasıl kullanılabileceğini uygulamalı olarak deneyimlemelerine olanak tanıyacaktır.

Katılımcılar eğitim faaliyetine akademik özgeçmiş ve ortalama 300-500 kelime aralığında hazırladıkları niyet mektuplarını ileterek başvuracaklardır. Katılımcılar etkinliğin Bilim Kurulu tarafından yapılan değerlendirme ile belirlenecektir. Çeşitlilik ilkesine göz önünde bulundurularak, farklı üniversite ve şehirlerden katılım ile cinsiyet dengesi gözetilerek katılımcı seçimleri yapılacaktır. Ayrıca, akademik ve profesyonel imkanlara erişimleri daha kısıtlı olan Anadolu üniversitelerinden yapılan başvurular önceliklendirilecektir.



Düzenleme Kurulu
Haldun Yalçınkaya Prof. Dr. TOBB ETÜ
Sinem Akgül Açıkmeşe Prof. Dr. Kadir Has Üniversitesi
Mitat Çelikpala Prof. Dr. Kadir Has Üniversitesi
Duygu Öztürk Dr. Öğrt. Üyesi İstanbul Medipol Üniversitesi
Başar Baysal Doç. Dr. Ankara Bilim Üniversitesi
Cem Harun Meydan Prof. Dr. Ankara Bilim Üniversitesi
Ahmet Murat Özbayoğlu Prof. Dr. TOBB ETÜ
Özgehan Şenyuva Doç. Dr. Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Dilek Ağa  Dr. Adayı Kırıkkale Üniversitesi
Bilim Kurulu
Duygu Öztürk Dr. Öğrt. Üyesi İstanbul Medipol Üniversitesi
Başar Baysal Doç. Dr. Ankara Bilim Üniversitesi
Cem Harun Meydan Prof. Dr. Ankara Bilim Üniversitesi
Ahmet Murat Özbayoğlu Prof. Dr. TOBB ETÜ
Özgehan Şenyuva Doç. Dr. Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Mustafa Kaymaz Öğrt. Gör.
İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü
Yerel Düzenleme Kurulu
Haldun Yalçınkaya Prof. Dr. TOBB ETÜ
Başar Baysal Doç. Dr. Ankara Bilim Üniversitesi
Bedi Çelik Proje Koordinatörü UÇGA
Haluk Karadağ Doç. Dr. Başkent Üniversitesi
Eğiticler
Duygu Öztürk Dr. Öğrt. Üyesi İstanbul Medipol Üniversitesi
Başar Baysal Doç. Dr. Ankara Bilim Üniversitesi
Cem Harun Meydan Prof. Dr. Ankara Bilim Üniversitesi
Ahmet Murat Özbayoğlu Prof. Dr. TOBB ETÜ
Özgehan Şenyuva Doç. Dr. Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Mustafa Kaymaz Öğrt. Gör.
İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü